Eir Ragna Grytli

Eir Ragna Grytli har røtter og hus på Nordmøre og er professor i arkitektur og bygningsvern – nå pensjonist. Eir arbeidet tidligere ved NTNU og har skrevet doktorgrad om «Strandstedet Sunndalsøra». Hun har også sammen med Kolbein Dahle utgitt boken «Fortidshus Nordmøre».  En bok som historielaget har støttet gjennom Jan H. Leithes Minnefond.  Vi får med andre ord besøk av en meget kompetent foredragsholder denne kvelden. Gjennom et bildeforedrag skal Eir  fortelle oss om «Husan» på Nordmøre og om utviklingen av byggeskikk og bygningsvern. Dette blir en spennende reise i karakteristika ved husene, hvordan de så ut og hva de ble/blir brukt til. Små og store hus får sin historie. Dette foredraget har vi sett fram til og det ligger midt i det oppdraget Historielaget har tatt på seg når det gjelder formidling av nordmøreshistorie.

VELKOMMEN!