Bunadsjakke

Nå er det bunadstid med konfirmasjoner og 17 mai. Bildet på årboka 1983 er av min tippoldemor Anne Olsdatter Østigaard

Fladvad  i Sunndal malt i ca 1820. I boka er det en fyldig artikkel om Nordmørsbunaden «Frå folkeleg draktskikk på 1800 -talet til dagens kvinnebunad» av Målfrid Grimstvedt.

Fotografiene er av min niese Mona på sin konfirmasjonsdag 7. mai 2016. Monas drakt er satt sammen av deler fra tantenes bunader. Hun har vest fra 1964 laget i bildevev fra Straumsnes (Inga Farstad), skjorte i labbsøm med legg på overermene laget i 1959, stakk fra 1964 og nytt forkle med fuglemønster håndbrodert i Surnadal. Jakken ble sydd på husfliden i Kristiansund.for 25 år siden og er samme modell som tipptippmorens på maleriet. Det er vevd inn i stoffet samme mønster som på vesten. Sølvet på beltet mener jeg er fra Averøya. Søljen er kjøpt i Kristiansund og sannsynligvis laget der.

Astrid Mollan

Boka med artikkelen om Nordmørsbunaden kan du få kjøpe av Nordmøre Historielag.

Mona i bunadMona i bunad med jakke