NORDMØRE HISTORIELAG ØNSKER VELKOMMEN TIL DET ANDRE SOMMERMØTET.

Lørdag 10. juli kl.12.00 i lokalene til Næringshistorie Nordmøre.

Ove Bjerkan er Historielagets globetrotter. Det er få som har reist så mye rundt i verden som han. Og han har tidligere vært med som foredragsholder, men er mellom oss mest kjent som dyktig styremedlem i Nordmøre Historielag gjennom mange år, og en ivrig skribent i vår årbok.

Ove Bjerkan

Denne gangen tar han oss med på en tur langs russergrensen. Til land som tidligere var en del av Sovjetunionen, men som i 1991 ble selvstendige stater. Men noen har også vært egne stater før den tid. Vi nevner spesielt Georgia og Armenia i Kaukasus, men også en tur til land i Sentral-Asia som Turkmenistan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Kasakhstan. Eller til byer som Asgabat og Samarkand. Da er vi inn på silkeveien mellom Kina og Asia/Europa.

Det er ingen tvil om at dette blir en spennende tur, ikke minst fordi Ove har vært der og har opplevd disse stedene som noen av oss bare har lest om. Han kjenner lukten, noe av kulturen og er i tillegg en god forteller. Velkommen på tur.

Vi møtes i et Korona-trygt miljø. Møtet er åpent så lenge det er plass.

Bli gjerne med i vår Facebook gruppe: Nordmøre Historielag.

Hør også våre historiske podkastsendinger i KSU 247.no, eller opptakene her på nettsiden.

Årboken for 2021 er allerede kommet for salg og vi er i ferd med å bringe den ut til medlemmer i Kristiansund. Mange har allerede fått den. Den er til salgs hos ARK.

Lørdag den 17. juli kommer prof. Klaus Johan Myrvoll og forteller om Aspa-ætta.

Næringshistorie Nordmøre har lokaler til høyre i nedgangen fra Storgata til ALTI- Storkaia.

Velkommen.