Putzar/Pussarfamilien – tema i Nordmøre historielag

Mandag kveld starta Nordmøre historielag opp med første møte i vårsemesteret. Denne gang hadde historielaget invitert bygdebokforfatter, lokalhistoriker og sekretær i Møre og Romsdal Slekt og Data – Jonny Lyngstad, til å fortelle om familien Putzar.
Leder i Nordmøre historielag, Sverre Jansen, hadde gleden av å ønske rundt 50 tilhørere velkommen til møtet.

Jonny Lyngstad starta sitt foredrag med å gi noen smakebiter fra slektsturen han leda i USA i sommer, der de traff en masse norskamerikanere – eller rettere etterkommere fra utvandra nordmenn, som prøvde å holde norske tradisjoner i hevd.
Kveldens tema – Putzarfamilien, var utgangspunktet for å vise hvordan vi finner fram i ulike kilder og at en må prøve å bruke disse ulike kildene, for da finner en ut utrolig mye kunnskap om folk. En del kilder – særlig eldre – kan være vanskelig å tyde, mens andre er så snirklete at de fleste ikke oppfatter det som står, til tross for at de klarer å lese de enkelte orda.

Familien Putzar, som i de ulike kildene kunne skrives Passar, Pusser, Bussar, Pussar, Puzar eller Pousar, dukket opp i ulike kirkebøker på 1760 – tallet – først i Romsdal og så i kommuner på Nordmøre, særlig Øre og Bremsnes. Lyngstad viste at med å gå gjennom kirkebøkene grundig, vil en finne fram til utrolig mange opplysninger – som her med familien Putzar. I samband med fødsler var kona de første åra bare nemnt som Claus Pussers kone. Men tok en seg tid til å se på fadderne i samme periode/år, fikk en se at hun var ført opp med fornamn. Etter hvert kom Lyngstad fram til heile familien – foreldra og alle barna og vi fikk også følge et av barna – Claus Clausen, som kom til Kristiansund og gifta seg og der hans enke bodde i Dunkersundet i FT 1801. Claus forsvant og Lyngstad viste oss meir ukjente kilder for de fleste – presteattester og kongebrev, som tilslutt viste hva som hadde skjedd med denne sønnen og hvordan kona fikk gifte seg opp igjen.
For folk som er på jakt etter sin familie, fikk de virkelig mange tips til å gå fram!

Etter foredraget, takka lederen for et spennende foredrag og overrakte Lyngstad en flott blomsterbukett!
Det blei pause med kaffe og noe å bite i og praten gikk utrolig høgt og livlig. Lyngstad fikk ikke mye tid til kaffe og eplekake!
Etter pausa kom det en del spørsmål til Lyngstad, som avrunda med å vise til noen enkle råd for de som ville finne til sine røtter.
Dermed var det klart for trekning og lederen avslutta med å ønske velkommen til ”Leitheseminar” lørdag 17. februar.

sekretær

Jonny Lyngstad holdt en grundig inføring til en lydhør forsamling om letingen etter røttene til familien Pussar.