imageimageimage
Odd Williamsen presenterte Tollboden for Nordmøre historielag.

Mandag 18. april presenterte konservator Odd Williamsen den gamle Tollboden på Innlandet på et åpent møte i Nordmøre historielag. Rundt 40 personer kunne Sverre Jansen ønske velkommen på sundbåtkaia på Innlandet. Odd Williamsen holdt først en orientering utafor Tollboden, der han fortalte om tida Tollboden var tollstedet i byen og Innlandet sentrum i Fosna. Sjøl om bygg som ”Kongegården” til Jakob Nissen for lengst var revet (rundt 1890), viste Williamsen hvor det sto – like ved scenen til Tahitifestivalen. Han kunne fortelle at materialer fra ”Kongegården” var brukt når ”Tahitibrygga blei satt opp og oppe i 4. etasje kan en finne rester av veggmaleri i materialer fra ”Kongegården”.
Det sure været gjorde at han måtte korte ned denne delen, slik at folk fikk komme inn i Tollboden og varme seg! Her fortsatte Williamsen sin orientering om bygget. Sjøl om det var lagt ned en god del arbeide og penger på å restaurere bygningen, var det bare rommet vi var i – som har fått namnet ”Fortellerrommet”, som var ferdig restaurert. Flere merket fysisk at etasjen var låg, for en oberverte flere som skalla hodet i takbjelkene – til tross for gjentatte advarsler fra Williamsen på forhand!
I rommet var det utstilt en del eldre hjelpemiddel, gjenstander som tollerne brukte og mange eldre flotte store bilder fra området med havna, som var montert på veggene. Bygget har tilhørt tollerne Hans Didriksen og sønnen Christian Friis og hadde vært kombinert brygge og bolighus. På det meste bodde det 4 familier her – fortrinnsvis i den bakerste del av bygningen.
I dag eies huset stort sett av Sparebank 1 Nordvest. Det foreligger planer for restaurering av huset – men det vil kreve mye penger og mye tid!

Odd Williamsen høsta stor applaus for sin gode gjennomgang av Tollboden og Innlandshistore/byhistorie og fikk etter hvert overrakt en fin blomsterbukett fra historielagets leder.
Historielaget spanderte kaffe og kjekser på forsamlingen, folk gikk rundt og så på det som var i lokalet og mange slo av en prat med Williamsen for å få svar på ting de lurte på.
I pausa blei det også solgt bøker fra historielaget og det var loddsalg.
Etter pausa fikk Astrid Mollan fra styret ordet. Hun hadde bladd i eldre årbøker og funnet en hun ville presentere for forsamlingen. Det var årboka fra 1983, der hun fant bilde av sin tippoldemor i bunad på omslaget og en interessant artikkel inne i boka om Nordmørsbunaden. Hun fortalte litt fra denne artikkelen og ga en kort orientering om andre artikler i samme årbok.
Boka var lagt ut for salg og flere benytta sjansen til å få kjøpe den.

Dermed var en kommet fram til avslutning – etter trekning av 4 bokpremier. Lederen i Nordmøre historielag takka alle som hadde tatt turen til møtet og opplyste at neste møte ville bli mandag 9. mai på Håndverkeren med Jon Bojer Godal fra Valsøyfjord.

referent