Velkommen til møte i Nordmøre Historielag,

mandag 14. februar kl. 19.00 i Bystyresalen, Kristiansund rådhus.

Georg Enge var trolig tidenes målscorer i KFK og spilte på A-laget der i 21 år. Under hele den tyske okkupasjonen av Norge var han med i motstandsbevegelsen, og det siste krigsåret var han leder for Milorg sin kamporganisasjon i Kristiansund og på Nordmøre.
Siden 1970-tallet har Nordmøre Historielag jaktet på dokumentasjon om Milorg sin lokale aktivitet under krigen, men uten særlig hell, og vi har fram til nå bare hatt bruddstykker av det som skjedde. For litt over ett år siden kom Petter Ingeberg på sporet, og nå har Nordmøre Historielag i sitt arkiv en lokalhistorisk skatt som vi kaller «Milorg-arkivet».
Petter har det siste året brukt mye tid på å fordype seg grundig i historien om Georg Enge, og spesielt om innsatsen hans under krigen og om Milorg.
Petter vil i ord og bilder presentere dette for oss i sitt spennende og interessante foredrag den 14. februar.

Møtene i Nordmøre Historielag er gratis og åpne for alle. For å dekke utgiftene har vi et enkelt loddsalg – husk derfor å ta med penger. Du kan eventuelt vippse. Det er trekning på slutten av møtet, og Tor Larsen har en overraskelse til de heldige vinnerne.

Vi innkaller via epost og er opptatt av at vi har din rette epostadresse. Vår adresse er: post@nordmorehistorielag.no

Du kan lese mer om Nordmøre Historielag på hjemmesiden vår og i våre årbøker som kommer til alle medlemmer. Her på hjemme­siden er det blant annet innholdsfortegnelse av mange årbøker, og en oversikt over innholdet i krigsarkivet.

Alle våre årbøker inntil 2015 er nå digitalisert av Nasjonalbiblioteket og er tilgjengelig via Nasjonalbibliotekets hjemmesider (www.nb.no – søkeord: Årsskrift Nordmøre Historielag). Der finner du mye lokalhistorisk stoff.

Arkivene våre er åpne for de som tar kontakt med en av våre arkivarer.

Vi vil gjerne ha deg som Facebook venn. Se Nordmøre Historielag på Facebook. Men vi ønsker deg også som medlem. Meld deg på: Sverre@jansen1.com

Neste møte blir 7. mars. Da kommer Kristian Fostervold og foreller om jordmor Marie Flor. Jordmora med 40 års tjeneste og Kongens gull. Ei historie om ei som gjorde store ting.

Med vennlig hilsen styret