De som presenterte årbøkene: f.v. Sverre Jansen, Jakob – Arne Dahlen, Gjøran Storsæther, Gunnvald Bøe og Magne Lervik.
Foto: Terje Holmt

Sverre Jansen takker de to innlederne, som har fått hver sin Nordmøre historielags sydvest – f. v. Tor Larsen og
Tore Grønseth. Foto: Håkon Bloch

Magne Lervik presenterte «Smølaminne». Foto: Sverre Jansen
 Gunnvald Bøe presenterte «Gamle Nordmør» Foto: Sverre Jansen.

STOR INTERESSE FOR GARDSBRUKA I KRISTIANSUND

Til tross for nydelig vær og OL-lørdag, samla Nordmøre historielag sitt ”Leiteseminar” fullt hus på lørdag. Temaet var gardsbruk på Gomalandet og Nordlandet.
Historielagets leder Sverre Jansen var litt overrasket over det gode oppmøtet, men var svært glad for at temaet interesserte så mange.

Først ut var historielagets sekretær Tor Larsen. Han starta med å fortelle at det var byens kjøpmenn som dreiv med husdyrholdet i byen og at de første sjøleiende gardsbruka i sjølve byen, kom først midt på 1800 –tallet. Inntil 1860 var byen stort sett sjølforsynt med mjølk og kjøtt. Det var også kjøpmennene som sto for stor oppdyrking av jorda på slutten av 1700 –tallet og første del av 1800 –tallet.
Han kunne fortelle at I 1742 var det 29 fjøs, i 1787 var det blitt 49 fjøs og i 1830 var det heile 68 fjøs i kommunen (ikke medrekna Bremsnesdelen av Nordlandet). Rundt 1860 hadde byen 18 hester, 271 storfé, 38 sauer, 40 griser og 2 geiter.

Etter denne innledninga gikk han over til å fortelle om utviklinga av gardsbruk på Nordlandet. Han starta med gardbruker Settem og gardbruker Boxaspen i Dalegata og tilhørerne fikk være med langs sørsida av Nordlandet, der det hadde vært flere mindre garder heilt opp til 1960 – tallet. Han avslutta med Omsa, Gløsvågen og Dale, der det har vært til dels stor jordbruksaktivitet.

Den neste som var i ”ilden”, var Tore Grønseth, som var oppvokst på familiens gard – Strand, på Gomalandet. Garden Strand – opprinnelig plassen ”Sølvskjeberget” fra 1700 tallet, omfatta det meste av Gomalandet og bygningene lå på søraustsida av Gomalandet. Garden hadde namn etter kjøpmann Nils Strand, som bygsla en stor del av Goma og satte opp de første bygningene rundt 1770. Også etter Nils Strand var de fleste eiere kjøpmenn som også dreiv garden. På siste del av 1800 –tallet blei garden delt i en gardsdel og en handelsdel. Hans bestefar Edvard Grønseth kjøpte garddelen i 1903, mens John Tingvold overtok handelsdelen i 1904. Gardsdrifta gikk på vanlig måte fram til 1940, men i løpet av ½ års tid, måtte garden stille de fleste engene sine til disposisjon for kommunen, som satte opp barakker på dem. Bumarka, Storenga, Banenga og Mindeenga gikk alle med. I tillegg til barakker, blei også Barnas Hus og svenskehusa i Sveagata reist på gardens eiendom. Dermed var nesta 200 års drift over.

Begge foredragsholderne fikk blomster og historielagets sydvest som takk.

Dermed var det klart for pause med kaffe, mat og utlodding..

Etter pausa var det presentasjon av årets årbøker fra 4 lokale historielag. Sverre Jansen kunne glede tilhørerne med at det meste av innholdet i neste års årbok på det nærmeste er klart og informerte litt om det.
Gunvald Bøe fra Bøfjorden historielag, Jakob – Arne Dahlen fra Averøya historielag, Gjøran Storsæther fra Freiøya historielag og Magne Lervik fra Smøla historielag orienterte om sine årbøker og flere benytta sjansen til å sikre seg bøker.
Etter trekking kunne leder Sverre Jansen takke for et godt frammøte og ønska medlemmene velkommen til årsmøte 17. mars.

sekretær Nordmøre historielag

Foto Håkon Bloch