Leder Sverre Jansen kunne ønske om lag 30 personer velkommen til sitt første åpne møte 30. januar. Foredragsholder var tidl. rådmann Anton Monge, som ga tilhørerne et innblikk i den eldste oljehistorien i byen 1970 – 1980. Han la spesielt vekt på den betydning som det første oljeutvalget hadde – et utvalg som blei nedsatt av formannskapet 17.09.1970 og besto av William Dall, (H), Otto Dyb, (V) og ordfører Asbjørn Jordahl (A). Sammen med Kristian Sylthe, som blei sekretær, arbeidet utvalget for å informere seg og for å komme i god kontakt sentrale personer. Det lyktes de med, gjennom 231 møter i utvalget og deltaking i 50 konferanser mellom 1970 – 1980. En av de sentrale personene de oppnådde svært god kontakt med, var departementsråd i industridepartementet – Oluf C. Müller, som kom fra Krsund og kjente situasjonen i byen.
Det var spørsmålet om å bli baseby i tillegg til Stavanger, som var det store og langsiktige målet. Dette arbeidet viste seg å ta mye lenger tid enn en trodde, her var det mange andre som også arbeidet for det samme og det var mange politiske utfordringer.

Monge kunne fortelle om interne forhold i byen, som dels skapte problemer i arbeidet. Først 30. mars 1979 var etablering av oljebasen i Vikan – ”Vestbase” formelt vedtatt og den som ledet arbeidet nå var finansrådmann Thor Sætherø.

Monge avslutta med å gi en oversikt over situasjonen i industrien i etterkrigstida og fram til 1980 –tallet.

Det blei høve til spørsmål og kommentarer, men bare Asbjørn Jordahl ønska ordet. Han var som kjent medlem av det første utvalget og meinte at William Dall var den som skulle hatt æren for at vi fikk oljeservisebase i Krsund. Han hadde ikke minst en fantastisk bekjentskapskrets både innafor næringsliv og det politiske liv, som han virkelig brukte. Han hadde også motforestillinger til at Venstre blei betrakta som aktive medspillere i dette arbeidet.

På vegne av møtedeltakerne og Nordmøre historielag takka Sverre Jansen for et svært interessant foredrag og overrakte en blomsterbukett til Monge.

Etter ei pause med mat og kaffe, samt utlodning, gikk en over til siste del av møtet. Historielaga på Nordmøre var invitert til å legge fram årbøkene sine, men orkanen kvelden før medførte at bare 4 lag var tilstede. Gudmund Bøe, Bøfjorden historielag, Karle Gjernes, Smøla historielag, Gjøran Storsæther fra Freiøya historielag og Tor Larsen fra Nordmøre historielag orienterte om sine respektive årbøker. Mange nytta sjansen til å sikre seg bøker, spesielt fra distriktet.

Etter dette blei det foretatt trekning, som Astrid og Tor sto for.

Sverre Jansen avslutta møtet og informerte om de andre åpne møtene som Nordmøre historielag vil ha i vårsemesteret og ønska de som var medlemmer på møtet velkommen til årsmøtet 12. mars.

Referent Tor Larsen