Sted: Bystyresalen, Kristiansund Rådhus.

Det er slaget ved Gratangen som er tema denne kvelden, og Helge Husby har svært god kunnskap om dette. Mange ungdommer fra Nordmøre reiste på nøytralitetsvakt til Finnmark og ble dratt inn i krigen da tyskerne gikk til angrep på Norge i april i 1940. I alt 34 soldater mistet livet og mange fikk store fysiske og psykiske skader resten av livet.

Helge Husby har i mange år forsket på hva som skjedde i Gratangen 25. april 1940. Han har flere ganger trålet grensen mot Russland og kjenner landskapet i Gratangen etter mange turer dit.

Han har utgitt en bok om slaget med foto og illustrasjoner, og han har formidlet krigshistorien i en rekke foredrag og møter. Boka fås kjøpt i bystyresalen etter foredraget.