VELKOMMEN TIL MØTE I NORDMØRE HISTORIELAG MANDAG 30. SEPTEMBER 2019 KL. 19.00 I HÅNDVERKERN

Dette er en historie om tap av innflytelse.  Det var jo Kristiansund som var «KLIPPFISKBYEN». Det var jo herfra det meste gikk til Spania, Portugal og Sør-Amerika. Ikke bare fordi vi var flinke til å tørke fisken, men  også fordi vi kunne forsendelsen, innpakningen  og kvaliteten. Men så: I løpet av relativ kort tid forsvant denne innflytelsen over klippfisken. Hegemoniet forsvant. Ålesund tok over både produksjon og eksport. Hvorfor skjedde det? Noe vet vi og mer vil vi vite. Har det noe med «stå på vilje» å gjøre, har det noe med trålerflåtens beskaffenhet, med Råfisklagets avgiftspolitikk eller myndighetenes prioriteringer av fryseriindustrien eller noe med kapital? Det er sikkert mange årsaker og Sjur Spurkland skal fortelle det han har studert og så får vi andre komme med våre synspunkter. Kanskje er det mye å lære for alle av oss?

Møtene i Nordmøre Historielag er åpne for alle. Vi har en enkel servering og loddsalg. Vi innkaller via epost og er opptatt av vi har din rette epostadresse. Vår er: post@nordmorehistorielag.no

Du kan lese mer om Nordmøre Historielag på våre hjemmesider: www.nordmorehistorielag.no

Og vi har nettopp utgitt en flott årbok som medlemmene får, men som er en fin gave til jul eller ved en annen stor anledning. Vi vil gjerne at du også blir medlem. Årbok 2019

Arkivet vårt er åpent hver første onsdag i mnd. fra kl. 18-20. Arkivet

Neste møte er med direktøren i Nordmøre Museum – Geir Stave. «Nordmøre Museum i nåtid og fremtid». Mandag 14. oktober.

Merk også: søndag 20. oktober arrangerer vi byvandring med Asbjørn Jordahl. Vi begynner i Øvrevågen ved Kaffebrenneriet og går til Håndverkern. Det tar ca. en time og begynner kl. 13

For styret

Sverre R. Jansen