Helge Hegerberg

Helge Hegerberg har laget boka om Fiske og Frei sammen med Terje Holm og Hans Ohrstrand

Mandag 13. februar kunne lederen i historielaget ønske Helge Hegerberg velkommen til en fullsatt bystyresal. Bortimot 80 medlemmer og andre interesserte fylte både salen og galleriet.

Før Hegerberg fikk ordet, informerte leder Sverre Jansen om hjemmesidene til historielaget og alt stoffet som lå der. Han fortalte at neste møte – 13. mars,  var lagets årsmøte med bl.a. utdeling av årets Kulipris, årsmøtet avholdes også i  bystyresalen.

Kveldens hovedperson, Helge Hegerberg har nettopp gitt ut ei bok – «Fiske og Frei», sammen med Hans Ohrstrand og Terje Holm, som han ga stor ros til. Med utgangspunkt i boka, hadde han laga et foredrag, som han hadde kalt «Håkon den godes landskap». Han starta med å vise til maleriet på kortveggen, malt av en av «Fiske’ne», som en del av foredraget handla om – Axel Fiske – far til Nils Fiske.

Etter denne innledninga gikk Hegerberg tilbake til gammelhistorisk tid – der vi fikk høre om den første Håkon med tilnavnet «den gode». Forsamlinga fikk høre historia om han, fra ungdomstida, oppvekst hos kong Adelstein i England og ulike slag, men også mye om «Norgesriket» i og rundt England. Kulisteinen, som også er utgangspunktet på lagets ærespris – «Kuliprisen», måtte laget se nærmere på, meinte han, for den siste forskninga forteller at steinen må være eldre enn det vi har antatt tidligere. Denne steinen må for øvrig heim til Nordmøre og Kuløya, ikke noen vits i at den står innlåst i Trondheim, meinte han.

Hegerberg hadde masse historier om Frei og folket. Foredraget var forøvrig ikke noen historisk oppramsing, men ei historie der han trakk inn hendinger og folk heilt opp til vår tid – etter som det passa. Han avrunda foredraget med å gi sine inntrykk av familien Fiske, spesielt Axel og Nils Fiske. Axel Fiske var landskapsmaler, og trolig den eneste kunstmaleren han kjente til, som er blitt ordfører – jamvel i 3 perioder! Det var også han som var ordfører og tok imot Haakon VII under avdukinga av minnesmerket av Rastarkalvslaget – i 1956 – sammen med rundt 4000 andre. Axel Fiske har skrevet om Rastarkalv – bl.a. i Nordmøre Historielags årbok for 1954.

Sønnen Nils har nærmest vært en «altmuligmann» kulturhistorisk. Han har også kunstneriske egenskaper, som faren, men Hegerberg var mest opptatt av Nils som en fornyer og brobygger. Nils Fiske er opptatt av å «bygge samfunn» og den gode samtalen og den vil han foreta i sitt lille kapell. Hegerberg viste oss flere eksempler på Fiskes restaureringsarbeide – der Nøisomhet i Molde var Fiskes gjennombrudd. Han viste også til Gamle Angvik Handelssted og Tollboden på Innlandet, som med svært ulikt utgangspunkt er blitt to perler på hver sin måte. Han avslutta med å vise til arbeidet med å forandre Knudtzonlunden til den perlen den er blitt. En idé Hegerberg sjøl hadde, men som Nils Fiske klarte å omskape til det som det er idag!

Et lydhørt publikum var tydelig fornøgd med et flott foredrag med mange fine bilder.  Som vanlig kunne Sverre Jansen overrekke lagets kopp og klippfisk og overbringe historielaget og tilhørernes takk for et flott foredrag!

sekretær