Tommy Fossum «i sitt rette element». Foto Terje Holm

Mandag 14. januar var første møte i vårsemesteret i Nordmøre Historielag. Da var det sunndalingen Tommy Fossum, som var kveldens foredragsholder. Til tross for snøvær, møtte et 50 talls medlemmer og andre interesserte opp for å høre Fossum foredra om lakselordene i Sunndal. I flere år har han arbeidet med dette spennende stoffet, som har resultert i boka «Våre ladyer og lakselorder», som nettopp er utkommet. Hans foredrag tok utgangspunkt i denne boka.

Forsamlinga fikk være med på en spennende tur med lorder og ladyer som hadde holdt til i Eikesdal, Sunndal og Surnadal, med størst vekt på de som kom til Sunndal. Disse lordene var representanter fra den velstående eliten i Storbritannia som kom til Norge spesielt for å drive med laksefiske – ansett for å være den ypperste sportsaktivitet for denne eliten.

Han tok utgangspunkt i William Bromley -Davenport, som kom til Rauma i 1849 og seinere kjøpte Fiva gard. Det var starten på de engelske lakselordenes «inntog» rundt om i nordfylket. En av personene vi fikk høre mye om – var jarlen av Leicester, Thomas William Coke. Her hadde Fossum fått tak i masse bilder av hans slott Holkham Hall, et slott som på enkelte områder overgår slottet i Oslo. I 2018 fant etterkommere etter tidligere statsarkivar Anders Todal en korrespondanse mellom Todal, som forøvrig hadde vært lærer i Sunndal, og en engelskmann, som viste jarlens fiskedagbok. Det har gitt mange interessante opplysninger om laksefisket og elvene fra 1857 – 1868.

Ethelbert Lort Phillip, reiselivsbaron, forretningsmann og eventyrer, var også en mann som har satt store spor etter seg i Sunndal og naboområdene. Mange kjenner til hans «eventyrhytter» – Phillipshaugen i Øksendal, Vangshaugen og Phillips House i Todalen (meir kjent som Todalshytta). Flere av hyttene blei leid ut til andre «Country Gentlemen». Fossum var imponert over fisket engelskmennene dreiv – bare stangfiske med fluer fra land eller fra båt – et fiske de fastboende ikke forsto og rista på hodet av. Men fisk fikk de – ufattelig mengder. 5 mann med sine fluestenger fiska 2,8 tonn laks på en sommer! Og det var ikke smålaks de vanligvis fikk – rekorden var laks på 28 kg, men fisk på 15 – 20 kg var det vanlige, som Fossum viste mange bilder av.

Frua på Elverhøy – Lady Barbara Arbuthnott. fikk vi som ventet høre om, men ikke så mye. Han viste imidlertid til boka og ikke minst musikkteateret «Layd Arbuthnott» – som hvert år spilles på Sunndalsøra og som han anbefalte sterkt.

Han avslutta med å takke for støtte til utgivelse av boka gjennom Jan H. Leithes Minnefond., som hadde gjort sitt til at bokprosjektet kunne gjennomføres.

Forsamlinga var tydelig fornøgd med foredraget. Han fikk overlevert historielagets gule sydvest og blomster av lederen i Nordmøre Historielag, Sverre Jansen. Det var mange som benyttet sjansen til å sikre seg bok og forfatterhelsing.

Etter pausa fikk Fossum mange spørsmål, som han besvarte så godt han kunne. Sverre Jansen takka for et flott oppmøte i snøværet og ønska alle velkommen tilbake mandag 11. februar, da Ola Bræin – også fra Sunndal, vil spille og fortelle.

sekretær