Velkommen til møte i Nordmøre Historielag,

mandag 22. november kl. 19.00 i Bystyresalen, Kristiansund rådhus.

Det er slagene ved Solskjeløya det dreier seg om på dette møte i Nordmøre Historielag. Solskjeløya er et viktig historisk sted på Nordmøre, men kanskje lite kjent og enda mindre besøkt. Men det var her en mente at Harald Hårfagre kjempet mot kongene på Nordmøre, Romsdal og Sunnmøre. Kanskje var det også her han klippet håret. Eller var det på Bremsnes?  Det er spennende å høre historien som også Snorre forteller om, men denne gangen av Hallvard Husby. Nå arbeides det med å markere denne begivenheten med et minnesmerke på øya.  Hallvard Husby er en av de som står i spissen for dette. Dette har med Nordmøres identitet å gjøre. Kanskje bodde nordmørshøvdingen Huntjov, som døde i slaget, på Edøya, eller på Frei, eller var det på Bremsnes?

Velkommen.

Hallvard Husby

Møtene i Nordmøre Historielag er åpne for alle. Vi pleier å ha en enkel servering, men i disse Korona-tider nøyer vi oss med en kopp kaffe. Loddsalget er også erstattet med en gave til Historielaget på Vipps. Vippsnummeret er 625510 – og Tor Larsen har en overraskelse til de som kommer.

Vi innkaller via epost og er opptatt av at vi har din rette epostadresse. Vår adresse er: post@nordmorehistorielag.no

Du kan lese mer om Nordmøre Historielag på hjemmesiden vår og i våre årbøker som kommer til alle medlemmer. Her på hjemme­siden er det blant annet innholdsfortegnelse av mange årbøker, og en oversikt over innholdet i krigsarkivet.

Alle våre årbøker inntil 2015 er nå digitalisert av Nasjonalbiblioteket og er tilgjengelig via Nasjonalbibliotekets hjemmesider (www.nb.no – søkeord: Årsskrift Nordmøre Historielag). Der finner du mye lokalhistorisk stoff.

Arkivene våre er åpne for de som tar kontakt med en av våre arkivarer.

Vi vil gjerne ha deg som Facebook venn. Se Nordmøre Historielag på Facebook.

Neste møte blir 10. januar. Da kommer Nils Aukan og foreller om hva en har funnet på bunnen av havnen i Kristiansund og hva det forteller om vår historie.

Med vennlig hilsen styret