Vi innkaller til møte i Nordmøre Historielag
mandag 7.mars 2022 kl. 19.00 i Bystyresalen – Kristiansund rådhus.

Vi har ikke sagt at Nils Aukan er like mye under vann som over vann. Men vi sier at er det en som kjenner havbunnen på Nordmøre best, så er det Nils Aukan.

På dette møtet i Nordmøre Historielag konsentrerer vi oss om bunnen i havnebassenget i Kristiansund. Der er Nils kjentmann. Og det er ikke få ting å finne på bunnen. Noe av dette forteller mye om Kristiansunds historie. Om storhetstiden og om mer enkle kår. Det er mange ting som sjøfolk og fiskere har slengt fra seg og som i dag blir viktige holdepunkter for vår historie.

Nils Aukan

Nå er det spesielt interessant i Markussundet, hvor det er funnet en kanon. Kanskje er det fra en av de engelske skipene som forsøkte å rane havnen vår i 1808. Men byens innbyggere visste å skyte fra seg og de kom ikke inn, selv med den gangens moderne utstyr og skape skudd.

Vi overlager fortellingen og bildene til Nils og ser fram til en topp kveld med spennende historikk fra gammel og ny tid.

Bildene du ser under er fra kanonen på bunnen av Markussundet mens tittelbildet er av Nils Aukan og er hentet fra Stiftelsen Nordmøre museum.

Møtene i Nordmøre Historielag er gratis og åpne for alle. For å dekke utgiftene har vi et enkelt loddsalg. Husk derfor å ta med penger. Men du kan også vipse til 625510. Det er trekning på slutten av møtet og Tor Larsen har en overraskelse til de som er heldige vinnere.

Vi innkaller via epost og er opptatt av at vi har din rette epostadresse. Vår adresse er: post@nordmorehistorielag.no

Du kan lese mer om Nordmøre Historielag i våre årbøker som kommer til alle medlemmer. Her på hjemmesidene er det innholdsfortegnelser til mange årbøker og en oversikt over innholdet i krigsarkivet.

Alle våre årbøker inntil 2015 er nå digitalisert av Nasjonalbiblioteket. Og er tilgjengelig via Nasjonalbibliotekets hjemmeside www.nb.no – søkeordet er: «Årsskrift Nordmøre Historielag». Der finner du utrolig mye lokalhistorisk stoff. Du finner det samme også her på hjemmesidene.

Arkivene våre er åpne for dem som tar kontakt med en av våre arkivarer.

Vi ønsker å ha deg som Facebook venn. Se Nordmøre Historielag på Facebook.

Men vi ønsker deg også som medlem: Meld deg på: Sverre@jansen1.com

Neste møte er årsmøte i Nordmøre Historielag. Det er lørdag den 19. mars kl. 12.00 på Grand hotell. Det er vanlige årsmøtesaker, en enkel servering og utdeling av KULIPRISEN til Gamle Kvernes Bygdemuseum.

Velkommen

Vennlig hilsen styret