Velkommen til møte i Nordmøre Historielag,

mandag 8. november kl. 19.00 i Bystyresalen, Kristiansund rådhus.

Kjell Neergaard og Ellen Engdal har sentrale roller i Nordmøre Interkommunale politiske råd (IPR), tidligere ORKidé – Nordmøre regionråd. Den ene som politisk leder og den andre som leder av administrasjonen.

Vi har i de siste årene sett store sprekker i regionen Nordmøre. Rindal gikk til Trøndelag, Halsa det samme og Eide til Romsdal. De er fortsatt nordmøringer, men har funnet andre sentra å samarbeide med. I tillegg til Kristiansund som regionssenter er det to sentra på Nordmøre, i Surnadal og Sunndal.

Spørsmålet blir om det er behov for mer samling, om det er mulig eller ønskelig.

Nordmøre IPR har som formål å gjennom samhandling bidra til en positiv utvikling på Nordmøre, for å bli en bærekraftig og konkurransedyktig region.

Ellen Engdal og Kjell Neergaard

Samtidig skal det politiske rådet være et bindeledd mellom politikk, næringsliv og andre regionale/statlige premissleverandører.

Hvordan er det mulig å lykkes med en slik ambisiøs plan? Hva gjøres i dag, og hvordan vil det kunne se ut i fremtiden?

Vi er spent på å høre fra disse to sentrale personene når de tegner opp kartet for dagen i dag og for fremtiden.

Møtene i Nordmøre Historielag er åpne for alle. Vi pleier å ha en enkel servering, men i disse Korona-tider nøyer vi oss med en kopp kaffe. Loddsalget er også erstattet med en gave til Historielaget på Vipps. Vippsnummeret er 625510 – og Tor Larsen har en overraskelse til de som kommer.

Vi innkaller via epost og er opptatt av at vi har din rette epostadresse. Vår adresse er: post@nordmorehistorielag.no

Du kan lese mer om Nordmøre Historielag på hjemmesiden vår og i våre årbøker som kommer til alle medlemmer. Her på hjemme­siden er det blant annet innholdsfortegnelse av mange årbøker, og en oversikt over innholdet i krigsarkivet.

Alle våre årbøker inntil 2015 er nå digitalisert av Nasjonalbiblioteket og er tilgjengelig via Nasjonalbibliotekets hjemmesider (www.nb.no – søkeord: Årsskrift Nordmøre Historielag). Der finner du mye lokalhistorisk stoff.

Arkivene våre er åpne for de som tar kontakt med en av våre arkivarer.

Vi vil gjerne ha deg som Facebook venn. Se Nordmøre Historielag på Facebook.

Neste møte er mandag den 22. november. Da kommer HALLVARD HUSBY og forteller om salgene ved Solskjeløya. Dere husker Huntjov ??

Med vennlig hilsen styret