Tidens Krav publiserte 21. mai 2020 denne artikkelen av Trond Hasselø:

Prisvinnere om framtiden:

– Føler økt tilhørighet til Nordmøre

Tar med seg diplom, 2.000 kroner og sterkere lokal tilhørighet til veivalgene videre i livet.

– Det har gitt mer kunnskap og økt tilknytning til nærmiljøet. Vi føler økt tilhørighet til Nordmøre, sier Auden Boksasp.

Av 60 leverte prosjektoppgaver plukket Nordmøre Historielag ut et lite knippe av fire vinnere som tar med seg diplom og sterkere lokal tilhørighet inn i framtiden. Avgangselevene ved Atlanten videregående brukte fire uker med tverrfaglig prosjektarbeid, hentet inn skriftlige og muntlige kilder og leverte en faktabasert artikkel med både nye og gamle bilder.

– Vi gjorde en vellykket vri denne gang, med å la de få velge tema de allerede har et forhold til og interesse for. Vi er imponerte over responsen og resultatet, sier leder av Historielaget, Sverre Jansen.

Givende samarbeid mellom Nordmøre Historielag og Atlanten videregående skole. Borghild Moe (foran fra venstre), Terese Tuven, Emma Sørensen, Anne Marte Halset, Auden Boksasp, Sven Erik Olsen (bak fra venstre) og Sverre Jansen.

– Kunnskap om hjemplassen er viktig for veivalgene videre i livet, sier historielærer Sven Erik Olsen.

– Jeg visste ikke at det var så mye aktivitet knyttet til fiskerivirksomhet etter krigen, sier Terese Tuven.

Hun har skrevet om hermetikkfabrikken i Nordvika på Smøla. Kildene fant hun blant annet i lokale bygdebøker.

– Det var ei viktig båthavn og handelsplass med mange arbeidsplasser, sier Terese.

Hun bidrar selv til lokalt servicetilbud med sommerjobb på Coop Veiholmen. Til høsten skal hun studere Barnevern i Trondheim.

Nære kilder

– Det har vært artig å skrive om noe lokalt, å utforske og snakke med folk om lokale tema, synes hun.

Prosjektet har gitt mulighet til virkelig nære kilder for elevene.

– Pappa jobber som driftskoordinator i Avinor. Han har hjulpet meg mye, sier Anne Marte Halset.

Hun har skrevet om historien til og fått mye lærdom om Kvernberget Lufthavn.

– Flyplassen knytter Nordmøre sammen, sier Anne Marte, som skal studere Fysioterapi i Trondheim til høsten, og har fått sommerjobb ved et lokalt eldresenter.

Sverre Jansen overrekker diplom og pengepremie til Anne Marte Halset.

Samferdsel er en rød tråd for utviklingen på Nordmøre. Auden Boksasp har skrevet om Naalsundkanalen i Tingvoll, som har vært ei viktig ferdselsåre for båter mellom Karihavet og Freifjorden. Han takker lokalhistoriker Jon Eikrem for god hjelp til oppgaven. Å skrive om noe der han kommer fra har vært viktig for motivasjonen, forteller Auden, som skal studere Marin Logistikk i Kristiansund til høsten og ha sommerjobb på Nardo Bil.

– Jeg har vært der mange gang i båt selv. Det er ei perle.

Sverre Jansen overrekker diplom og pengepremie til Auden Boksasp.

Tidens Krav: https://www.tk.no/prisvinnere-om-framtiden-foler-okt-tilhorighet-til-nordmore/s/5-51-807394