Det er ikke alle som vet at HANS HYLDBAKK både er den første som fikk KULIPRISEN av Nordmøre Historielag og som er ÆRESMEDLEM i Historielaget. Han har også kongens fortjenestemedalje. Det er i tillegg 125 år siden han ble født i Surnadal. Det er ikke underlig at vi vil feire han, og det gjør vi ved å kalle på SVEIN SÆTER som er en svært god kjenner av Hans Hyldbakk og hans liv og forfatterskap.

Hans Hyldbakk er først og fremst kjent som dikter og bygdebokforfatter. Og det er noen av Norges mest kjente dikt han har laget og som Henning Sommerro har satt melodi til:» Vårsøg» og «E slåttatæja», men også mange flere dikt, først på dansk og siden på Nordmøresdialekt.

Vi har vært på «Kleiva» der han bodde og sett den mengde av litteratur fra Nordmøre han har gitt ut. Få er hans like.

Svein Sæter gir oss en fyldig historie. Han har jo selv utgitt over 20 bøker og vært redaktør av avisa «Driva».

Velkommen!