Signe Kjøl, Sylvia Stokke og Unni Dahl

Sylvia Stokke tar oss med til Åmotdalshytta

Arnfinn Herkedal og Johan Sættem har lagt ned mange dugnadstimer i KNT!

«Jentekveld» i bystyresalen

Nordmøre  historielag inviterte mandag 17. april til «jentetur» til Kr.sund og Nordmøre Turistforenings (KNT) hytter på Nordmøre. For en fullsatt bystyresal kunne leder i Nordmøre historielag – Sverre Jansen – presentere 3 sprudlende «jenter» – Signe Kjøl, Unni Dahl og Sylvia Stokke – som skulle ta oss med til KNT’s hytter.  Noen ungjenter var de ikke, men passende voksne og over gjennomsnittet spreke damer! De hadde satt seg som mål å besøke hyttene  i løpet av et år og kom de i mål – 26 av 26 hytter!

De fordelte arbeidet som foredragsholdere og det blei både mye humør og entusiasme utover kvelden. Dette var tydelig engasjerte og erfarne «vandrere». Med hjelp av masse bilder, kart og videosnutter (sjøl om det siste kunne bli mye «smalfilm»), fikk vi innblikk i mye av nordmørsnaturen og de 26 hyttene. Moderne, gode hytter – av svært god kvalitet. Det siste takket være støtte fra en viss mann i rød topplue – Olav Thon og uten hans store økonomiske støtte hadde neppe «Fjordruta» eksistert.

Hyttene i «Fjordruta» ligger  i Tustna/Aure, Heim og Surnadal og har åpna kystlandskapet for folk. Hyttene på «gamle» Tustna, ligger relativt  lett  tilgjengelig – ikke minst hytta i Imarsundet – «Imarbu». Bare 12 -15 m fra sjøkanten, ligger den idyllisk til for sjøaktiviteter og familier med barn. Mange  av hyttene  ligger ved vatn og folk kan glede seg over fiskemuligheter. Turistforeninga har sørga for at hyttene har gode lager av mat, slik at en ikke trenger på å dra med seg så mye mat. Det er solcelleanlegg på alle hytter, flere vedovner og masse opphogd ved, som dugnadsgjengene i KNT har ordna til. «Fjordruta» har mange våte områder, og det blei anbefalt godt fottøy. Enkelte hytter på indre Nordmøre , f. eks. Aursjøhytta og Vangshaugen, er betjent og kan tilby full forpleining. Men det koster sjølsagt.

De var opptatt av turer/hytter som var lett tilgjengelig for folk med barn og oss som er kommet langt opp i åra. På indre Nordmøre anbefalte de Innerdalen og Innerdalshyttene. De viste bilder av flott natur med Innerdalstårnet som et monument bak. Lengere opp i Sunndal anbefalte de Grøvudalen som en  fin familietur  – lett å komme til og et lite eldorado for barna med sæterdrift og dyr.

Hyttene på indre Nordmøre er til dels gamle, men godt holdt! Flere er tidligere jakthytter til  velstående engelskmenn, som Lort-Phillips, som eide både Todalshytta og Vangshaugen. Begge kan en kjøre til. Men ønsker en å gå mellom flere av hyttene i Sunndalsområdet, krever det «sin kvinne»!

De tre foredragsholderne klarte å holde folk i «ånde» og det var lett å følge dem. De avslutta med  kommentarer og bilder fra Loennechenhytta og Åmotdalshytta i riktige fjell – og bergområder – vel 1300 m over havet. Den første KNT’s minste hytte – ei rein steinbu, med plass til muligens 4 personer – etter deres meining. Men da kom det kommentar fra salen, om at det hadde overnatta 14 personer i hytta!

Det neste prosjektet de så for seg, var turistforeningshyttene i Romsdal – men det var avhengig av applausen etter foredraget! Og applaus fikk de tre til gangs! Så vi ser nå fram til nytt foredrag neste år!

Folk fikk strekke på beina, ta seg en kaffe og kakestykke, prate med hverandre og ta lodd. Etter pausa kom det flere kommentarer til foredragsholderne og hyttene, som mange hadde fått et forhold til. Så var det tid for en takk fra historielaget og de tre fikk hver sin pakke med klippfisk.

Lederen takka for det store oppmøtet og ba folk merke seg 8. mai, da Eir Grytli vil komme på vårens siste møte, og ønska alle vel møtt til dette møtet.

sekretær