Svein Sæther. Foto: Terje Holm

Det var godt oppmøte på Nordmøre Historielags møte om Hans Hyldbakk på Hotel Grand mandag 18. september.  Det var en svært opplagt foredragsholder – Svein Sæther fra Stangvik – som klarte å komme under skinnet på Hans Hyldbakk! En del i salen var sikkert ikke klar over at  Hyldbakk blei æresmedlem i Nordmøre Historielag  i 1970 og i tillegg  den første som blei tildelt historielagets «Kulipris» i 1987.

Egentlig kjente han ikke Hyldbakk godt. Men fra Hyldbakk fylte 98 år, blei de svært nære fortrolige og Sæther kunne nærmest «ause ut»  sine kunnskaper om en temmelig spesiell person.

Hyldbakk kom fra plassen «Stykkjet» ved Skei, som var en liten og fattig plass. Hans oppvekst kom til å forme mye av hans seinere interesser og utvikling. Han glømte aldri hvor han kom fra og småkårsfolk var «hans folk»!  Men allerede som 12 åring begynte han å interessere seg for «levde liv», som Sæther formulerte det. Han var også en «lesehest», som leste mye og som også hadde drømmen om å skrive romaner. Det blei imidlertid bare med et romanprosjekt, som han fikk refusert tilbake fra forlaget Aschehoug. Dette kasta han og skriver aldri flere romanmanus.

Men skrive fortsetter han med, mange dikt,  men det blir også  føljetonger i flere  aviser.   Han reiser rundt i bygdene og samler mye stoff  – spesielt fra husmannsplassene. Han skal bli en av de første bygdebokforfattere som samler stoff om husmannsplassene. Seinere får han oppdrag fra flere kommuner om å skrive gardshistorie  og mellom 1946 – 1967 gir han ut bygdebøker for 6 kommuner. En skulle tro at dette levde han godt av, men som bygdebokforfatter blir det bare så vidt nok til å klare seg.  I en lang periode på 1930 – tallet var han reisende eller agent, bl.a. for Moss Bomuldsvæveri. Ved hjelp av føttene og en sykkel  dro han rundt på Nordmøre og Romsdal. Han var  innom hundrevis av garder og meinte sjøl at han overnatta på 329 garder!

Det sies at han kunne gards- og slektshistoriene «på rams» mange år etter at han hadde arbeidet med stoffet. Han hadde en fantastisk hukommelse, i følge Sæther.  Det mange kanskje ikke veit, er at Hyldbakk også var en habil fotograf og  hans bilder blei brukt i mange av bygdebøkene han skreiv.

Svein Sæther var klar på at Hans Hyldbakk var en svært sammensatt person, som egentlig ikke passa inn i noen bås. Han var klart radikal, men gammeldags i tankegangen. Klokke hadde han ikke. Bakgrunn fra egen oppvekst og kunnskap om hvordan småkårsfolk hadde det, gjorde han til overbevisst  sosialist og en klar AP – velger. Det ser vi ikke minst fra mange leserinnlegg i lokalavisene, sjøl om han etter hvert ikke alltid var enig. Han blei redaktør for avisa «Heimveg» og avisa fikk holde fram til 1942 til tross for hans skarpe ledere mot nazismen.

Foredragsholderen  avslutta med å fortelle at noe av stoffet hans har gått heile verden rundt. Diktet «Vårsøg», som Henning Sommerro satte melodi til som 17 åring, er kommet heilt til Sør Korea og Kina! Beviset for det fikk tilhørerne høre og se på storskjermen, der  ei sørkoreansk popsangerinne framførte «Vårsøg» på nærmest ekte surnadalsk! Han viste også et innslag på You Tube, fra en rapkonsert i Soul med 14.000 vaggende tilskuere, som sang med på kjente toner! Det var en flott avslutning på et fyrverkeri av et foredrag – eller kanskje rettere forestilling!.Applausen var lang og det var tydelig at dette var noe folk satte pris på.

Etter pausen fikk Sæther spørsmål. Han fortalte at «Kleiva»  nå er en del av Nordmørsmusea, og både hus og en del papir etter Hyldbakk er blitt redda, men huset trenger fortsatt mye vedlikehold.

Leder Sverre Jansen takka for foredraget, overleverte klippfisk og ønska han tilbake i vårsemesteret, der han skal fortelle om XU på Nordmøre. Da sto det bare igjen å ønske alle velkommen til Knudtzonlunden 9.oktober, der laget skal ha felles møte med Freiøya Historielag. Her skal Odd Williamsen fortelle om «storkonsul» Nicolay H. Knudtzon.