Vi kaller inn til møte i Nordmøre Historielag, mandag 4. oktober 2021 kl. 19.00

i bystyresalen – Kristiansund rådhus

NB! MERK STEDET

Jødenes historie i Kristiansund er både trist og spennende. Det var en dramatisk utrenskning av omtrent samtlige jøder i byen under krigen. Og deres historie i Tyskland er ganske lik.

Men før krigen var jødene et aktivt element i bylivet, både kulturelt og i forretnings­livet. Mange kjente dem, og slik sett var de lett å få tak i når politi og myndigheter ville ha tak i dem.

Helene er kanskje den som kjenner historien best også fordi hun har fått den fortalt av sine nærmeste.

Helene Borøchstein Bjørbak

Vi mener det er viktig at historien blir fortalt og belyst. Det er kanskje bare på den måten den ikke vil gjenta seg.

Som vi vet har vi i Kristiansund et minnesmerke som bærer navnet HOLOCAUST – ved reisens slutt, laget av Tore Bjørn Skjølsvik og avduket i 2003. Minnesmerket markeres også i «7-toget» hver 17. mai.

Helene kommer denne mandagen i Bystyresalen og forteller historien.

Møtene i Nordmøre Historielag er åpne for alle. Vi pleier å ha en enkel servering, men i disse Korona-tider nøyer vi oss med en kopp kaffe. Loddsalget er også erstattet med en gave til Historielaget på Vipps. Vippsnummeret er 625510 – og Tor Larsen har en overraskelse til de som kommer.

Vi innkaller via epost og er opptatt av at vi har din rette epostadresse. Vår adresse er: post@nordmorehistorielag.no

Du kan lese mer om Nordmøre Historielag i våre årbøker som kommer til alle medlemmer. Her på hjemmesidene finner du blant annet innholdsfortegnelsen til mange årbøker og en oversikt over innholdet i krigsarkivet.

Alle våre årbøker inntil 2015 er nå digitaliserte av Nasjonalbiblioteket. Der finner du utrolig mye lokalhistorisk stoff.

Arkivene våre er åpne for de som tar kontakt med en av våre arkivarer.

Vi ønsker å ha deg som Facebook-venn. Se Nordmøre Historielag på Facebook.

Neste møte, lørdag 9. oktober er årsmøte og jubileumsfeiring. Fint om du vil være med oss da. Meld deg på.

Med vennlig hilsen styret