Vi innkaller til møte i Nordmøre Historielag mandag 18. oktober 2021 kl. 1900
i Bystyresalen – Kristiansund rådhus

MERK STEDET

Tema omkring andre verdenskrig opptar mange. Historien er en del av vårt DNA, selv om vi ikke selv har opplevd den, men bare fått den fortalt av familie og historie­fortellere.

Selv om vi vet mye, er det mange fortellinger som har gått «under radaren». Slik også med kvinnenes innsats. Nå vil PETTER INGEBERG fortelle om en dame som gjorde en imponerende innsats for svært mange under krigsårene og i de første fredsårene.

Det er SOFIE LØKVIK, også kalt SvenskeLøkvik, og «Gomalandets engel». Hun ledet den svenske Norgeshjelpen i Kristiansund og på Nordmøre. «Hadde hun vært mann, så hadde hun i dag hatt både gatenavn og statue», sier Petter, og legger til at dette er en som virkelig fortjener å bli trukket fram fra glemselen»

Kåseriet har tittelen: «GOMALANDETS ENGEL»

Denne kvelden i Historielaget får vi et nærbilde av Sofie Løkvik, og ny kunnskap om en nesten glemt side av krigsinnsatsen og fredsarbeidet. Sofie Løkvik gjorde også en imponerende musikalsk innsats i Sverige i over 40 år, og dette er det svært få som kjenner til.

Petter Ingeberg

Møtene i Nordmøre Historielag er åpne for alle. Vi pleier å ha en enkel servering, men i disse Korona-tider nøyer vi oss med en kopp kaffe. Loddsalget er også erstattet med en gave til Historielaget på Vipps. Vippsnummeret er 625510 – og Tor Larsen har en overraskelse til de som kommer.

Vi innkaller via epost og er opptatt av at vi har din rette epostadresse. Vår adresse er: post@nordmorehistorielag.no

Du kan lese mer om Nordmøre Historielag i våre årbøker som kommer til alle medlemmer. Her på hjemme­siden finner du blant annet innholdsfortegnelsen til mange tidligere publiserte årbøker, og en oversikt over innholdet i krigsarkivet.

Alle våre årbøker inntil 2015 er nå digitalisert av Nasjonalbiblioteket og er tilgjengelig via Nasjonalbibliotekets hjemmesider (www.nb.no – søkeord: Årsskrift Nordmøre Historielag). Der finner du utrolig mye lokalhistorisk stoff.

Arkivene våre er åpne for de som tar kontakt med en av våre arkivarer.

Vi vil gjerne ha deg som Facebook venn. Se Nordmøre Historielag på Facebook.

Neste møte er mandag den 8. november. Da kommer Ellen Engdahl og gir oss et innblikk i Nordmøres framtid.

Med vennlig hilsen styret

Her er noen bilder fra jubileumsfeiringen:

Tor Larsen og Louise Røst ved markeringen av æresmedlemskapet.

Terje Holm som holder innlegg etter at han mottok KULIPRISEN.

Hedvig Wist og Ola Bræin var sentrale under feiringen.