INNBYDELSE TIL MØTE I NORDMØRE HISTORIELAG MANDAG DEN 14. DESEMBER KL. 19.00 I «KLUBBA», CAROLINE KINOSENTER.

Kristian Fostervold er oppvokst i Clausenengen, nær Idrettsplassen, Tempohuset og aldershjemmet, men dro fra Kristiansund som 19-åring. Han har nå bodd mange år i Molde. Kristian har også tidligere holdt foredrag i Nordmøre Historielag.

Kristian Fostervold

Nå kommer han til NORDMØRE HISTORIELAG og foredrar om Smølakunstneren

DANIEL HAGERUP.

Dessverre er det ikke så mange som kjenner han. Men nå er sjansen der til å bli bedre kjent med en stor nordmørskunstner. Daniel Hagerup døde i 1955. Da var han kjent som treskjærer, møbeldesigner, steinhugger og skulptør. Men han var også billedhugger, og møbelutsmykker. Og han har bidratt med en rekke utsmykkingsoppdrag blant annet i Nordlandet kirke, Brattvær kirke og Sykkylven kirke. De som har vært i Nordlandskirken husker benkene der og utskjæringene rundt altertavlen. Han har også gjort mye arbeid ved Stiftsgården i Trondheim og lagd skulpturer blant annet av Martin Tranmæl og Einar Tambarskjelve med flere.

Daniel Hagerup har gått under radaren for mange av oss. Men denne mandagskvelden skal vi ta det igjen, og fokusere på hans arbeid.

Møtene i Nordmøre Historielag er åpne for alle. Vi har kaffe, men loddsalget blir erstattet av en gave til historielaget på Vipps eller i kontanter. Men du vil få et lodd når du kommer og har sjansen til å vinne årbøker.

Fint om du møter fram i god tid på grunn av koronatiltak.

Du er innkalt til møte via epost og vi ønsker å ha den rette epostadressen din.

Du kan lese om oss på våre hjemmesider nordmorehistorielag.no eller du finner oss på vår Facebook gruppe: Nordmøre Historielag. Det er over 300 følgere der nå. Husk vi har også et arkiv med mye stoff for den interesserte.

Nordmøre Historielag er interessert i flere medlemmer. Ta kontakt via post@nordmorehistorielag.no

Vårprogrammet er klart og du vil bli orientert om det under møte eller via epost.

Merk at vi har nytt møtested i høst. «Klubba» i Caroline kinosenter. Samme sted også til våren.

Årboken er en flott julegave og selges på ARK og ved våre møter.

Velkommen

Sverre R. Jansen