IMG_0898

REFERAT: BØKKERYRKET OG GJENREISINGA AV BYEN – TEMA PÅ MØTET I NORDMØRE HISTORIELAG

Lørdag 3. des. blei siste møtet i Nordmøre Historielag i dette halvåret holdt i Håndverkeren. Leder Sverre Jansen kunne nok en gang glede seg over god oppslutning og nærmere 40 personer fylte lokalet godt opp.
Denne gangen var det to foredragsholdere – Sverre Johan Svendsen og Bengt Eriksson.

Først i ”ilden” var konservator Sverre Johan Svendsen ved Nordmøre Museum. Enkelte trodde de kom for å høre et ”tørt” foredrag om en nærmest utdødd yrkesgruppe. Men Svendsen klarte å holde tilhørerne i ”ånde” i nær 1 ½ time med et flott foredrag med mange interessante bilder med bakgrunn i bøkkeryrket. Han ga oss ei historisk oversikt over yrket og virksomheta både innenlands og utenlands. Mange tenker bare på sildetønner, når det gjelder bøkkere, men etter å ha overvært dette foredraget veit vi at en bøkker gjorde mye meir! Kr.sund hadde 3 bøkkere eller kippere som de også kaltes, i 1666. Antall bøkkere hadde en viss sammenheng med sildefisket og om silda kom inn til vår del av landet. Det gjorde den rundt 1870 – 80 og på den tida var det omtrent like mange bøkker i Krsund som i Bergen.
Bøkkeryrket fikk en knekk etter 1920, da det blei lite sildevirksomhet pga masse saltsild på lager. Han avslutta med å si at Kr.sund hadde ei museumsperle i bøkkerverkstedet i Voldbrygga i Vågen.

Etter foredraget fikk han stor applaus og overrakt historielagets dataveske som takk!
Dermed var det tid for pause med mat og utlodning, og folk benytta sjansen til å prate om foredraget med foredragsholderen og hverandre.

Pausa blei litt lenger enn vanlig, da datateknikken ikke ville samarbeide. Men etterhvert kunne dagens andre foredragsholder komme i gang. Bengt Eriksson ga oss en innsikt i forhold omkring gjenoppbygginga av byen, som nok ikke alle hadde fått med seg. Han viste til professor Pedersens planer og arbeide både her i byen og i Molde. Molde var egentlig den første modellen for gjenoppbygginga og Eriksson meinte at Molde burde vært ”freda modellby”. Han meinte at fylkesbyråkratene hadde hatt for stor innvirkning på hvordan regelverket vedr. Gjenreisingsbyen i Kr.sund er blitt praktisert. Han var også opptatt av at generelle regler for gjenoppbygginga ikke var fulgt i Kr.sund, i forhold til andre steder.

Han fikk også sin vel fortjente applaus og takk fra historielagets leder, som kunne tenke seg et nytt besøk av Eriksson på et seinere møte.
Dermed kunne Jansen takke alle for frammøtet og oppfordra folk til å melde seg på Historielagets julelunsj 15. desember.

referent

IMG_0905

Bengt Eriksson forteller om gjenreisingsbyeen.