I sommer har Nordmøre Historielag laget et sommerprogram for alle historieinteresserte. Her får du et hyggelig møte med Kristiansunds og Nordmøres historie. Sommermøtene avholdes i lokalene til Maritim Historie Nordmøre ved ned-gangen til AMFI Storkaia kjøpesenter fra Storgaten. Alle møtene blir på lørdager i juli måned fra kl. 12.00 og varer ca. en time. Vi serverer kaffe og forteller om bøker/årbøker du bør lese. Dette er ikke et bare et medlemstreff, men møtene er åpne for alle, også for ferierende nordmøringer i byen.

Lokalene til Maritim Historie Nordmøre har nedgang fra Storgata mot AMFI Storkaia Brygge.

Lørdag 7. juli
treffer du Einar Sæter Einar er leder av Stiftelsen Maritim Historie Nordmøre og har vært med på å lage flere bøker om maritim historie på Nordmøre. Han er godt kjent med skipsbygging og verftsindustrien fra sitt yrkesliv. Men også kjent som en sentral skikkelse i byggingen av sundbåtferga «Framnæs».
Tema på dette første møtet er: «Om Storvik mek. Verksted. Vekst og fall».

Lørdag 14. juli
har vi et møte med oljeeksperten i byen fremfor noen: Helge Hegerberg. Helge har i mange år vært journalist, blant annet i Adresseavisen. Nå er han ansatt i Kristiansund kommune for å ivareta oljeinteressene for Kristiansundsregionen. Helge er meget kunnskapsrik og har skrevet flere bøker om Nordmøreshistorie, blant annet «Et stille diplomati – oljebyen Kristiansund 1970–2005», «Nær deg – Sparebank 1 Nordvest 175 år» og «Arnt A. Wærnes – alt på én hånd». Han foredrar for oss om: «Oljehistorien på Nordmøre».

Lørdag 21. juli
treffer du Tor Larsen. Det er få som kjenner byens historie så godt som Tor. Har skrevet mange artikler i Årbok for Nordmøre Historielag om sentrale tema for Nordmøre og byen. Tor har i mange år vært medlem i styret i Historielaget og er en meget god kåsør. Denne lørdagen forteller Tor om: «Bryggene langs havna». Det var mange flere av dem for bare noen år siden. Men her får vi historien.

Lørdag 28. juli
er siste lørdag i denne måneden – da kommer Ove Bjerkan Ove vil fortelle om «Glimt fra Gomas historie». Han bor på Meløya og er godt kjent med den øya, Skorpa og Gomalandet. Ove er en meget kunnskapsrik, selvlært historiker. Han skriver fast i årboken om lokalhistoriske høydepunkter. Ove er meget bereist og skal senere holde foredrag i Historielaget om noen av sine reiser langs russergrensen.

Årboken

Har du aktuelt stoff til årboken hører vi gjerne fra deg. Send oss en e-post:

post@nordmorehistorielag.no

Nordmøre Historielag er interessert i flere medlemmer. Ta kontakt via hjemmesiden om du vil bli medlem eller gi beskjed på møtene.

Velkommen
Sverre R. Jansen