VELKOMMEN TIL MØTE I NORDMØRE HISTORIELAG, MANDAG 19. OKTOBER KL. 19.OO I «KLUBBA», CAROLINE KINOSENTER.

Sissel Engvig står i en tradisjon hvor fotografiet og fotokunst har en sentral plass i livsfortellingen. Men slik har det kanskje blitt for mange av oss med de enkle fotoapparatene som vi nå har på telefonen.

Sissel Engvig

Via fotografiet vil Sissel fortelle historien om sine forfedres utferdstrang med sjøen som reisevei.

Hun vil vise oss bilder fra tiden 1885-1905 og fra tiden 1933 til 1940. Spennende tider for nasjonen vår, men også for hennes forfedre og hun viser oss forfedrenes reise som noe utenom det vanlige.

Vektlagt blir bestefarens dannelsesreise til Hamburg, Berlin og Wien og til Colombo på Sri Lanka der han bestyrte et fotoatelier. Men hun forteller også om farens reise til Argentina i 1933, under krisetider i Norge.

Dette blir en kveld med mange bilder og mye reise, sammen med mennesker som våget spranget ut i verden i en tid hvor det ikke var vanlig.

Møtene i Nordmøre Historielag er åpne for alle. Vi har enkel servering, men loddsalget blir erstattet av en gave til historielaget på Vipps eller i kontanter. Men du vil få et lodd når du kommer, og har sjansen til å vinne årbøker.

Fint om du møter fram i god tid på grunn av koronatiltak.

Merk at vi har nytt møtested i høst. «Klubba» i Caroline kinosenter.

Du er innkalt til møte via epost og vi ønsker å ha den rette epostadressen din.

Du kan lese om oss på våre hjemmesider www.nordmorehistorielag.no eller du finner oss på vår              Facebook-gruppe: Nordmøre Historielag. Det er 280 interesserte der nå.

Vi er glad for at medlemstallet øker, men er usikker på om du er medlem. Meld deg inn. Husk, vi har også et arkiv med mye stoff for den interesserte.

Årboken er til salgs hos ARK og du får kjøpt den på våre møter. En flott gave er det.

Neste møte er med Tom Kaasen. Mandag 9. november. Han foredrar om det frivillige fartøyvernet og om Mellemverftet i Vågen.

For styret

Sverre R. Jansen