Johan Brage Siira mottok en velfortjent Kulipris for sin innsats.

Tilhørere på årsmøtet fikk et tilbakeblikk på en interessant og lang fartstid inne lokalhistorien

Johan med sin gode medhjelper, sønnen Heljar

Styret i Historielaget har besluttet å utdele KULIPRISEN for 2023 til JOHAN BRAGE SIIRA. Prisen er en statuett av Kulisteinen fra Smøla og et diplom

Kuliprisen i år deles ut til en sann lokalhistoriker som ikke bare kan sin historie fra Kirkenes til Kristian­sund, men som også er en meget god medarbeider i alt det praktiske arbeidet som historielagsarbeidet krever. Vi dele ut prisen i år til en som har begge disse egenskapene. Stor lokalhistorisk kunnskap spesielt om krigen og et praktiske skjønn som i flere år har kommet Nordmøre Historielag til gode.

Johan er født og oppvokst i Kristiansund, men har hatt mye av sin arbeidsdag i Nord-Norge. Både som yrkesmilitær (kaptein), men også som ansatt i administrasjonen ved Kirkenes sykehus. I hele denne tiden og etter at han kom tilbake til Kristiansund i 2015, har han vært opptatt av lokalhistorie. Han har blant annet kartlagt tidligere tyske militæranlegg både i Sør-Varanger og på Nordmøre, han har vært med på skrive flere krigshistoriske bøker, har vært en pådriver for å ruste opp Dalen gård og reperbanen i Kristiansund og har vært med på å administrere lokalhistorisk arbeid. Han er også medlem i boknemnda for bind 7 av Kristiansunds historie, og er medforfatter i en bok om de tyske militæranleggene på Nordmøre. (Boka kommer våren 2024 med Nordmøre Historielag som utgiver.)

Nordmøre Historielag er spesielt takknemlig for den innstasen som Johan har gjort med arkivet vårt. Arkivet sto tidligere i kjelleren på Dalabrekka skole, ble så flyttet til kjelleren under det gamle biblioteket og derfra til kjelleren under det gamle posthuset på Kongens plass. Nå har vi et flott arkiv, det er ryddig og systematisk organisert. Bedre har det aldri vært. Johan har ikke gjort dette arbeidet alene. Han har fått bistand fra andre i Historielaget og ikke minst fra sønnen Heljar. Men det er Johan som har gjort det meste, og det er han som har hatt regien.

Vi er stolt over å ha Johan med i Historielaget sitt styre som en aktiv, pålitelig medarbeider med stor kunnskap om lokalhistorie og som en flott formidler av arkivets og lagets verdier. Han har fortjent Kuliprisen!