Vi inviterer til møte i Nordmøre Historielag mandag 4. april kl. 19.00 i Bystyresalen i Kristiansund rådhus.

Faghistoriker Skeie er ansatt i Kristiansund kommune for å skrive bind 7 av kommunenes
historie. Den historiske perioden er fra 1940 til 1970, og dette er en svært spennende og
innholdsrik del av Kristiansundshistorien. Det var da byen ble bombet og lagt i ruiner, vi
hadde fem år med tyskokkupasjon, fred, landsvikoppgjør og gjenoppbygging av en ny
moderne by. I perioden var det stor utvikling i næringslivet, i samferdselen og på slutten
av perioden ble Kvernberget flyplass tatt i bruk.

Jon Skeie

Nordmøre Historielag er godt representert i den kommunalt oppnevnte referansegruppen, er tett på historieskrivningen og er tett på prosessen. Det er en enorm
stoffmengde og noe må prioriteres.
Nå er vi spent på å høre faghistorikeren Jon Skeie sine tanker og hva han har funnet i
granskningen av denne delen av historien vår og hvordan dette blir presentert i boka.
Etter foredraget blir det anledning til å komme med innspill og spørsmål fra salen.
Dette møtet må du få med deg!

Møtene i Nordmøre Historielag er gratis og åpne for alle. For å dekke utgiftene har vi et enkelt loddsalg. Husk derfor å ta med penger. Men du kan også vipse til 625510. Det er trekning på slutten av møtet og Tor Larsen har en overraskelse til de som er heldige vinnere.

Vi innkaller via epost og er opptatt av at vi har din rette epostadresse. Vår adresse er: post@nordmorehistorielag.no

Du kan lese mer om Nordmøre Historielag i våre årbøker som kommer til alle medlemmer. Her på hjemmesidene er det innholdsfortegnelser til mange årbøker og en oversikt over innholdet i krigsarkivet.

Alle våre årbøker inntil 2015 er nå digitalisert av Nasjonalbiblioteket. Og er tilgjengelig via Nasjonalbibliotekets hjemmeside www.nb.no – søkeordet er: «Årsskrift Nordmøre Historielag». Der finner du utrolig mye lokalhistorisk stoff. Du finner det samme også her på hjemmesidene.

Arkivene våre er åpne for dem som tar kontakt med en av våre arkivarer.

Vi vil gjerne ha deg som Facebook venn. Se Nordmøre Historielag på Facebook.

Men vi ønsker deg også som medlem: Meld deg på: Sverre@jansen1.com

Neste møte blir mandag 2. mai med Per Helge Pedersen. Han tar oss med
på en reise gjennom oppvekst i byen slik han har skildret det i boken sin om gjenreisningsbyen. Dette blir en kveld med de gode minnene og oppdatert kunnskap.

Velkommen

Vennlig hilsen styret

Nordmøre Historielag har nettopp gjennomført årsmøte. Her er noen bilder:

På årsmøtet var det valg. Fra venstre Johan Brage Siira (styremedlem og arkivleder), Sverre R Jansen (styreleder og redaktør av årboka), Borghild Moe (styremedlem), Gøran Storsæter (valgkomite), Ingjerd Skjelvik (valgkomite), Tor Larsen (sekretær og medl. årbokkomiteen), Ove Bjerkan (styremedlem, arkivar og medl. årbokkomiteen), Bjørn Elgsaas (styremedlem), Signe Kjøl (medl. årbokkomiteen), Petter Ingeberg (varamedlem i styret) og Unni Dahl (varamedlem i styret). Disse var ikke til stede da bildet ble tatt: Terje Holm (medl. årbokkomiteen), Knut Garshol (revisor) og Birger Saltbones (revisor).

Gamle Kvernes Bygdemuseum ble tildelt KULIPRISEN.

Berit Johanne Vorpbukt holdet en flott presentasjon av Gamle Kvernes bygdemuseum.

Bjørn Austigard hilste fra Romsdal Sogelag.