Vi innkaller til møte i Nordmøre Historielag mandag 30. august 2021 kl. 19.00 i bystyresalen – Kristiansund rådhus.

MERK STEDET.

Vi kjenner John Harry Kvalshaug som en person med et bredt samfunnsengasjement. Han har vært ordfører på Averøy og driver aktivt med frivillig arbeid ved Kvernes bygdemuseum. En stor samfunnsbygger.

Nå kommer han til Nordmøre Historielag for å fortelle om det dramatiske forliset ved Hestskjæret i februar 1944. Det er «Irma»-forliset som står i fokus.  Han har en spennende historie om det tragiske forliset, om fortielsen som var viktig i mange år og om arbeidet med minnesmerket som kong Harald avduket på Averøy. John Harry Kvalshaug vet det meste og han har arbeidet lenge med saken. Mye har vært skjult.  Trist, men spennende å høre om et alvorlig feilgrep under krigen som kostet mange menneskeliv.

John Harry Kvalshaug

Møtene i Nordmøre Historielag er åpne for alle. Vi pleier å ha en enkel servering, men i disse Korona-tider nøyer vi oss med en kopp kaffe. Loddsalget er også erstattet med en gave til Historielaget på Vipps. Men Tor Larsen har en overraskelse til de som kommer.

På møtet holdes det en meters avstand og vi har sprit ved inngangen.

Vi innkaller via epost og er opptatt av at vi har din rette epostadresse. Vår adresse er: post@nordmorehistorielag.no

Du kan lese mer om Nordmøre Historielag i våre årbøker som kommer til alle medlemmer, eller på disse sidene. Her på hjemmesidene finner du også innholdsfortegnelser til mange av våre årbøker, samt en oversikt over innholdet i krigsarkivet.

Alle våre årbøker inntil 1980 er nå digitalisert via Nasjonalbiblioteket. Der vinner du utrolig mye lokalhistorisk stoff.

Arkivene våre er åpne for dem som tar kontakt med en av våre arkivarer.

Vi er med på Ksu247 som sender lokalhistorisk stoff. Møt Ole Øverland onsdag den 27.august om Gjemnes historie.

Vi ønsker å ha deg som Facebook venn. Se Nordmøre Historielag på Facebook.

Neste møte er med Bjørn Ølander fra Romsdalsmuseet. Han forteller om Bjørnstjerne Bjørnson i Nesset.  Mandag den 20 september.

For styret

Sverre R. Jansen