NORDMØRE HISTORIELAG INNBYR TIL MØTE MED PAUL BAKKMYR

Mandag den 14 mai kl. 19.00 i Håndverkern.

Paul har, for ikke lenge siden, gitt ut en bok om Grips historie. En fortelling om folkene på Grip. Derfor er det dette emne som kvelden dreier seg om:
GRIPS HISTORIE OG MENNESKENE DER.

Vi vet jo ikke alt om Grips historie fra starten av, men vi tror at allerede fra 1300- tallet og middelalderen ut var det et yrende liv på været. Da var det en periode lønnsom virksomhet, men fra slutten av 1500- tallet og langt inn i 1600- tallet var det motbakke på mange vis. Og tiden rundt 1600 var et tidsskifte på Nordmøre, da ble virksomheten flyttet fra værene til fastlandet. Og fra da av til 1680 ble trelast den store «industrien». Så kom Jappe Ippes eventyr med klippfisk, uten at det slo helt til og siden Ramsay og Gordon. Med dem fikk værene igjen stor betydning. Vi skal ikke nevne mer av historien, men tror det er mye å fortelle både om en spennende historie og av flott skikkelser av gripværinger.

Vi ser fram til å bli kjent med folket på Grip på møte mandag den 14. mai. Da blir det og loddsalg, salg av bøker og enkel servering.

Men før vi slipper til Paul Bakkmyr vil vi ha et intervju med Johan Tømmervåg. Det er få som kjenner Kristiansund og Nordmøres historie bedre enn han. Johan er levd krigshistorie og et levende leksikon. Blir flott å ha han i Historielaget.

Vi du bi bedre kjent med Nordmøre Historielag kan du bli medlem via våre hjemmesider: nordmorehistoirelag.no eller ta kontakt via post@nordmorehistorielag.no

Vi skal også minne om at denne sommeren har vi et ekstraprogram. Hver lørdag i juli mnd. har vi møter med aktuelle tema i lokalen til Maritim historie, ved nedgangen til Bryggen senter fra Storgaten. Du blir tilsendt mer info. senere.

Alle er hjertelig velkommen.
Nordmøre Historielag er interessert i flere medlemmer. Ta kontakt via hjemmesiden om du vil bli medlem eller gi beskjed på møtene.
Hjemmesidene finner du her: nordmorehistorielag.no og eposten er: post@nordmorehistorielag.no

Besøk vår nettside
Velkommen