Johan Brage Siira fikk Kuliprisen for 2023

Ca 30 medlemmer møtte opp

På Nordmøre historielags årsmøte lørdag 25. mars i bystyresalen ble Johan Brage Siira tildelt Kuliprisen for 2023. Årsmøtet samla vel 30 medlemmer. Leder Sverre Jansen ga begrunnelsen for tildelinga. Jansen kunne vise til en svært arbeidsvillig kar, med allsidige interessefelt innafor lokalhistorie. Han viste her til hans store arbeide i historielaget, der Siira bl.a. hadde gått gjennom heile arkivet og organisert det på nytt. Særlig arbeidet med krigsarkivet var tidkrevende, men denne delen av arkivet har nå fått en grundig oversikt, som også ligger på heimesidene. Jansen viste også til det store arbeidet han har gjort sammen med Petter Ingeberg for å samle inn stoff om tyskernes militære anlegg på Nordmøre, som har resultert i ei bok på 250 sider, som kommer våren 2024.

Etter han kom tilbake til byen i 2015, har han vist stor innsats på flere lokalhistoriske felt. Han har gjort et formidabelt arbeide på reperbanen i Brunsvika, som Museets Venneforening har overtatt. På Dalen gard har han deltatt mye i dugnadsarbeidet. Han har vært sekretær i Museets Venneforening  og vært medlem i boknemnda  for det nye bindet i Kristiansund historie, samt vært en aktiv vararepr. i styret for Nordmøre historielag. «Det er en ordentlig «fotsoldat», som denne gangen mottar prisen», avslutta Sverre Jansen. Siira blei overrakt Kuliprisen, diplom og blomster, og blomster fikk også sønnen Heljar, som har støtta faren i mye av hans arbeide! Etter tildelinga holdt Johan Brage Siira en takketale, der han la vekt på sitt lokalhistoriske arbeide i Sør- Varanger.

Sjølve årsmøtet blei avvikla uten problem. Årsmeldinga viste stor aktivitet og i løpet av året hadde laget 12 åpne møter med opp til 80 personer tilstede. Regnskapet for Jan H. Leithes Minnefond viste at fondet i 2022 ga støtte til 5 søknader.. Kontingenten blei vedtatt satt opp til 400 kr, som også inkluderer årboka.

Valga viste liten utskifting. I styret ble Sverre Jansen blei gjenvalgt som leder, Borghild Moe og Ove Bjerkan gjenvalgt som styremedlemmer. Som varamedlemmer til styret blei Petter Ingeberg og Johan Brage Siira gjenvalgt og som ny kom Berit Enge inn.

Redaksjonskomité for årboka: Sverre Jansen, redaktør og medlemmer Ove Bjerkan, Terje Holm og Tor Larsen – alle gjenvalg og Bjørn Elgsaas kom inn som ny.

Arkivarer: Johan Brage Siira, leder og Ove Bjerkan – begge gjenvalgt.

Revisorer: Knut Garshol og Birger Saltbones blei gjenvalgt.

Valgkomité: Gjøran Storsæther blei gjenvalgt og Astrid Eide kom inn som ny.

Neste møte blir mandag 17. april.

Tor Larsen

sekretær