GÅRDSBRUK I KRISTIANSUND

PRESENTASJON AV ÅRBØKER

Denne gangen innbyr Nordmøre Historielag til det vi har kalt Leitheseminar. Lørdag den 17. februar kl. 12.00 i Håndverkerns lokaler.

For en tid tilbake var det noen som spurte oss om vi ikke kunne fokusere på gårdsbruk i Kristiansund. Og det ønsket oppfyller vi denne lørdagen. Det er en rik jordbrukshistorie i Kristiansund. Det har vært mange gårdsbruk. Og noe kan vi fortsatt se igjen fra den tiden, på alle «land». Det er ikke mye innmark igjen, men noen «låner» og «løer». Noen fotavtrykk av en viktig næring for ikke så mange år siden.

Men det er få som vet mer om denne historien enn Tor Larsen og Tore Grønseth. Tor er eksperten på Nordlandet. Det ikke han kan om Nordlandet er ikke verdt vite. Han vil også si noe om gårdsbruk på Kirklandet og Innlandet. Tore vet mye, og har skrevet bøker, om gårdsbruk på Gomalandet. Vi vil få en flott oversikt både via foredrag og på bilder. Dette blir en flott lørdag i jordbrukets tegn.

Denne dagen innbyr vi også andre historielag og sogelag på Nordmøre slik at vi kan få en presentasjon av årbøkene som er utgitt i 2017. Vi har jo svært livskraftige lokallag rundt om og vi håper at lederen i disse lagene kjenne sin besøkelsestid og sender representanter med årbøker og gir oss en innføring.

Nordmøre Historielag er interessert i flere medlemmer. Ta kontakt via hjemmesiden om du vil bli medlem, send en e post eller gi beskjed på møtene.

Vi minner også om neste møte som er årsmøte med utdeling av Kuliprisen. Lørdag 17.mars kl. 12.00

Velkommen
Sverre R. Jansen