Dagen etter foredraget var det mange livlige diskusjoner på byn om Sivertsens innlegg den 15.11. Spesielt var det uttalelsene om kong Haakons oppførsel da han fikk melding på slottet om innvasjonen i 1940 som skaper reaksjoner.

Referat

Nordmøre Historielags åpne møte med Aage Sivertsen tirsdag 15. november fikk stor oppslutning. Leder Sverre Jansen kunne ønske rundt 65 tilhørere velkommen. Han introduserte Sivertsen og fortalte at Sivertsen også skulle ha ”bokbad” i byen, der noe av temaet også ville gå på forhold under krigen.

Aage Sivertsen fikk så ordet og holdt et kort foredrag om Rinnanbanden og dens tilknytting til Kr.sund. Han hadde sjøl skrevet bok om Rinnan og kjente godt til det viktigste medlemmet fra Kr.sund. Han ga tilhørerne bakgrunnen både for dette medlemmet og de andre med lokal tilknytting.

Det var flere som gjerne ville kommentere underveis, men Sivertsen ville ta dette etter begge foredraga.

Etter ei kort pause tok Sivertsen for seg det andre temaet for kvelden – forholda rundt kongens nei og regjerngas ansvar rundt 1940. Han hadde sjøl begynt på et historisk arbeide som resulterte i boka ”9. april 1940 – et historisk bedrag”. Han ga så tilhørerne flere eksempler på hva han meinte var feil i framstillinga av krigen fram til 1990 – tallet. Han var sterk i sin kritikk av Nygårdsvoldsregjeringa og ikke minst utenriksminister Halvdan Koht.

Etter siste foredrag var det pause med kaffe og noe å spise og historielaget hadde sin faste utlodning. Praten gikk livlig rundt om på borda. Etter pausa blei det stilt mange spørsmål og en del hadde kritiske merknader til Sivertsen, andre hadde utfyllende kommentarer. Historielagets leder måtte etterhvert avrunde spørsmål og kommentarer og takka Sivertsen for interssante foredrag og overrakte historielagets dataveske med Kuliprisemblemet som takk!

Han opplyste om neste møte lørdag 3. des. med Sverre Svendsen og Bengt Eriksson som foredragsholdere og ønska alle velkommen til dette møtet.

referent